Framtiden är redan här

– Det finns ingen snabb väg till framgång. Det krävs tålamod och hårt arbete för att bli bäst och innan man kan skörda framgångarna, förklarar Ayad Al Saffar, ägare av Ur & Penn.

Väsby

Ur & Penn har sitt huvudkontor i Väsby och kärnverksamheten är klockor. Idag består företaget av flera delar och koncernen har totalt 3 500 anställda.
– Vi kommer aldrig att flytta från Väsby. Vi är glada att UVP hjälpte oss att hitta vår fastighet med plats vårt kontor och lager. Det finns inget bättre läge för vårt företag som har internationella kontakter. Jag är nere på kontinenten på lite drygt två timmar, säger Ayad.
De har 70 % av klockmarknaden i Sverige och för kunna utvecklas blev det naturligt att söka sig utomlands. Mest av en slump hamnade Ur & Penn i Holland och är nu störst på klockor där också. Nästa steg inom klockor är att utvecklas i USA. Nyligen slog den första Ur & Penn-butiken upp sina portar i New York! Och den heter Ur & Penn!

En världsnyhet i Holland

I Holland har man även närmare 100 juvelerarbutiker och man har förvärvat Kijkshop-kedjan bestående av 105 (!) butiker. De är liknande våra Clas Olsson-butiker med ett stort utbud av olika produkter. Vid köpet gick kedjan med förlust och ett nytänkade var behövligt. Bara för ett par veckor sedan öppnade ett helt nytt koncept. En webb-butik i butiken. I Kijkshop i centrala Amsterdam kan du nu handla allt som finns i butiken OCH om du inte finner det du söker i butiken kan du köpa alla andra märken via en webbskärm i butiken. Ett helt nytt koncept, först i världen!
Drivkraften
Det är drivkraften att förnya sig och ligga steget före som gör att företaget hela tiden gör ett bättre resultat och utvecklas.
– Vi strävar alltid efter att vara bättre än förra året. Om vi inte är det då är någon annan det. Man kan aldrig tro att man inte kan förbättra sig. Det kan man alltid. Man måste lära sig saker hela tiden. Många gånger tycker man att det är tufft när börjar med något nytt. Sen när man lärt sig så är det inte tufft längre. Man måste alltid se vad andra gör och hur de gör det. Man måste kunna allt bättre än alla andra för att bli framgångsrik. Sedan måste man kunna delegera och lita på sina anställda. Mina anställda har fria händer så länge de håller sig till planen, d v s budget och affärsplan. Företaget skulle fortsätta likadant även utan mig,berättar Ayad.

Från blåbärsplockare till miljardär

Ayad Al Saffar kom hit som flykting från Libanon och vägrade att acceptera sitt öde. Han har haft några få anställningar där han fått lön, det allra första vara att plocka blåbär. Efter det har han gjort affärer som sin egen. Envisheten och en vän som bad honom sälja några få klockor åt honom på 80-talet var början på en fantastisk karriär som bara verkar fortsätta.
Vad driver dig att fortsätta göra affärer?
– Jag lär mig nya saker varje dag. Nya marknader betyder nya lärdomar. Den dag jag inte lär mig något då är det dags att sluta, avslutar Ayad Al Saffar.

Ayad+al-Saffar+013
Ayad Al Saffar, ägare, Ur & Penn

Faktaruta

2002 köpte Ayad Al Saffar dåvarande Klockgrossisten som gick med förlust sedan många år.
H&M hade grundat och ägt företaget innan dess men inte heller de hade lyckats få företaget på fötter.
Ur & Penns varumärken Jet Set och Axcent of Scandinavia säljs i över 50 länder genom det egna kontoret i Frankrike. Designen på klockorna görs av kända svenska designers som Propell.

Motivering

”Redan från starten vände Ur & Penn förlust till framgång och har fortsatt på den vägen. Med sin målmedvetna affärsmässighet har de blivit en viktig aktör inom modebranschen. Nyligen lanserades en världsunik butikstyp i Amsterdam som visar att de redan är i framtiden. Under våren 2013 sätter de dessutom Väsby på världskartan med sin etablering i New York.”