Värderingarna är grunden för ett lyckat ledarskap


Postad 23 maj 2018

Jozef Khasho, klev in i Rustakoncernen som 30-åring och vann utmärkelsen Årets HR-chef 2018. Han anser att värderingarna är grunden för ledarskapet och lyfter gärna fram sitt HR-team lite extra. Jozef är född i Beirut på 80-talet och har en lite blandad bakgrund, enligt honom själv.

Jag har en mamma som är från Armenien men född och uppvuxen i Syrien, en pappa som är halvlibanes och halvsyrian. Jag och mina två bröder föddes i Beirut och fick fly till Sverige under inbördeskriget, då var jag sex år gammal. Mamma kom hit med oss tre söner och pappa kom efter cirka ett år senare. Sen har jag en syster som är född i Sverige. Jag har haft en jättebra uppväxt i Södertälje, i lilla Hovsjö, med en fantastisk familj, berättar Jozef Khasho.

Efter gymnasiet flyttade han till Uppsala och studerade på Uppsala Universitet i fyra och ett halvt år, varav han tillbringade ett halvår i London, där han läste lite fristående kurser.

Efter sin utbildning fick han sitt första HR-jobb på RNB Retail & Brands, en koncern som på den tiden ägde Brothers & Sisters, JC, Polarn O. Pyret samt avdelningar på varuhuset NK i Stockholm och Göteborg. 2012 inledde han sin karriär på Rusta som HR Business Partner och 2014 erbjöds han jobbet som HR-chef för Rustakoncernen, bara 30 år gammal.

– Under den här tiden fick jag ett erbjudande om att hoppa på ett jobb på Spotify i New York, så jag tackade ja, jag sålde min bil och hyrde ut min lägenhet. Jag åkte till New York under en vecka för att hälsa på nya kollegor, se kontoret, fixa med boende, visum och alla de bitarna. Sen när jag kom tillbaka till Sverige och skulle jobba mina sista 2 månader innan flyttlasset skulle gå så slutade den dåvarande HR-chefen och jag fick förfrågan om jag ville stanna kvar som HR-chef för Rusta och kliva in i koncernen.

Där satt jag med ”lilla Bredden” mot New York, vad skulle jag välja? Och det är klart att jag valde Bredden, skrattar han. Nej, men det var även av vissa privata anledningar, så det blev väldigt påtagligt när jag skulle lämna familjen och flytta till andra sidan Atlanten.

Den andra anledningen och mest betydande är att Rusta är ett företag som jag verkligen tror på. Här skulle jag faktiskt vilja lyfta fram vår VD Göran Westerberg, för att han såg någonting i mig innan jag såg det själv och tyckte att jag hade potential och förmågan att kanske ta mig an en roll som faktiskt var mycket större än vad jag var kapabel till där och då, men han tänkte att jag hade det som krävdes för att växa in i den här rollen och göra någonting väldigt bra av den och det tycker jag är så häftigt, trots min unga ålder så var det inte en faktor som han fokuserade på utan det var individen Jozef som var i fokus, säger Jozef Khasho.

Den 8 mars vann Jozef Khasho priset som årets HR-chef på Chefgalan 2018. Syftet med priset är att belöna en HR-chef som moderniserat arbetet på ett sätt som lyft organisationen, motiverat medarbetarna och skapat förändring. Nomineringen är Rustas andra inom HR på kort tid då Rustas HR-team under hösten 2017 även utsetts till ett av landets tre bästa och mest innovativa HR-team.

– När jag tänker på vad mitt HR-team har lyckats åstadkomma på kort tid så blir jag rörd. Under de senaste åren har det här teamet jobbat otroligt hårt med att fokusera på det interna arbetet med Employer Branding, och med att försöka få våra medarbetare att känna att det här är en bra plats att arbeta på. Så jag är jättestolt, utan dem hade inte jag varit någonstans. Det är också deras förtjänst att jag både blev nominerad och vann Årets HR-chef 2018, menar Jozef Khasho.

Rustas resa de senaste åren har varit intressant, expansionen har gjort sig extra tydlig, men det började 1986 då det första varuhuset öppnades i Gävle av entreprenörerna Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell, som är företagets huvudägare och fortfarande aktiva i företaget.

– De arbetade som universitetslektorer på Uppsala Universitet och hade båda entreprenörsådran i sig, de tyckte att någonting borde vi väl komma på, kortfattat. På den här tiden var det var svårt att komma in på den befintliga Gör det själv marknaden i Sverige och det var också väldigt ovanligt att man köpte in produkter direkt från leverantören, utan mellanhänder och det här var något som de tyckte var intressant och tänkte att ”vad kan vi göra åt den situationen”.

Man hittade ett smart, effektivt och framför allt enkelt sätt att ta sig in på den befintliga marknaden, och vid ett tillfälle när de hade kommit så pass långt i sitt arbete så var det ett företag som hette Tapetlagret i Gävle som gick i konkurs och då fick Bengt-Olov och Anders möjlighet att köpa upp konkursboet, och det blev Rustas första varuhus. Man hade kommit så pass långt att man kunde fylla upp det ganska snabbt med allt från tapeter, Gör det själv produkter, målarfärg och den typen av produkter och det var där det startade, berättar Jozef Khasho.

Öppningen följdes av nya varuhus i Uppsala och Östersund, och innan året var slut hade Rusta-kedjan vuxit till fem varuhus. I början av 1998 fanns 15 varuhus i Sverige, och det var också då de öppnade sitt första inköpskontor i Asien.

– Sedan hade vi en jättefin resa hela vägen fram till 2008, som ingen vill prata om här på Rusta, men det var då finanskrisen gjorde sig påmind och för att vara ett företag som har rustat sig väl genom åren så hade man kanske inte rustat sig för de yttre omständigheter som kunde påverka företaget. Så likviditetsmässigt såg det inte så jättepositivt ut, men man hittade sätt att ta sig igenom den krisen. Det såddes ett frö i huvudet på våra ägare, de kände att vi kanske behöver någonting nytt på företaget, nya idéer, nya människor, ny kraftsamling.

Det dröjde till hösten 2011 innan de fick kontakt med Göran Westerberg, som är vår nuvarande VD och det var ”Love at first sight”. Men man var ändå tydliga med att ”du får gärna komma in och ta över men du får nog ta ett år på dig att lära känna Rusta och vilka vi är, hur vi fungerar, vart vi kommer ifrån och allt vad det innebär”. Så den första augusti 2012 skedde generationsskiftet, då trädde Göran in i rollen som ny VD. Man hade även mer eller mindre tillsatt en ny ledningsgrupp och inga majoritets- eller minoritetsägare fanns med, vilket också var nytt. Och där kickades det igång, berättar Jozef Khasho.

Från 2012 fram tills idag har Rusta gått från ungefär 2,5 mdkr i omsättning till att nu avrunda året på 5,1 mdkr. Från att finnas i ungefär 60 varuhus på en marknad till att vara 114 varuhus idag och 3 marknader, Sverige, Norge och Tyskland. Gå från 900 medarbetare till 2300 medarbetare plus förvärvat ett nytt företag, Hong Kong i Finland med ytterligare 500 medarbetare, 1 mdkr i omsättning, ett nytt land och 24 varuhus. Bytt ut hela affärssystemet och arbetat fram en värdegrund och varumärkesplattform, stängt ner 11 lager och flyttat dessa från Småland. Rusta har nu ett helt nytt, centralt och modernt lager i Norrköping och har konsoliderat hela sin verksamhet till Asien.

– Vi expanderar kraftigt och har ambitionen att fortsätta med det. Det är inte bara människorna på den svenska marknaden som är intresserade av oss, utan det är även på en internationell basis, en helt ny arena för oss att agera på, säger Jozef Khasho.

Rusta jobbar i 5 års cykler och befäster, genom sitt förvärv av Hong Kong i Finland, sin position som den ledande lågprisaktören i Norden. Än har de inga planer på att etablera sig västerut men de diskuterar den organiska tillväxten.

– Vår grundstrategi har alltid varit att växa organiskt men som vi sett med förvärvet av Hong Kong så har det inte uteslutit förvärv på nya geografiska marknader.

Det är inte så att vår framgång bygger på att öppna nya varuhus utan den bygger mycket på att vi har investerat i och byggt om alla våra befintliga varuhus och sett till att vi har ett enhetligt koncept och ett erbjudande som faktiskt sträcker sig till alla våra kunder. Vi erbjuder hem- och fritidsprodukter till de många människorna och på Rusta ser vi till individen och tror att en spegling av samhället är ett framgångsrecept för tillväxt.

Vi fokuserar fortsatt på vår expansion på alla våra marknader, det vill säga Sverige, Norge och Tyskland, och nu Finland. Tar vi exempelvis Norge har vi 22 varuhus i dagsläget och cirka 10 varuhusöppningar bara under 2018.

– När jag klev in i rollen som HR-chef så sa man att ”vi behöver identifiera den här atmosfären, den här kulturen som alla känner av, att det är ett roligt och inspirerande företag och man känner sig välkommen”. Men ingen hade egentligen skrivit ner eller undersökt det, då sa man ”men ta in några konsulter som gör det åt oss” och jag sa blankt nej till det. Ska vi göra det här så ska vi göra det på riktigt och då måste vi involvera varenda individ i vår verksamhet.

För mig är en kultur en värdegrund, något som kommer inifrån, det ligger i vårt beteende, det är ingen annan som kan göra det här jobbet åt oss. Och man gick med på det, man satte upp en process som tog drygt 1,5 år där vi involverade varenda medarbetare inom Rusta.

– Där satt jag sen, med data om flera tusen sidor, det var allt från uppsatser, texter, bilder, plakat, workshops med mera. Det blev ganska tydligt vad våra medarbetare tyckte. Det var speciellt två saker kom fram som medarbetarna tycker kännetecknar Rusta rakt av och det är enkelheten och det är modet och det går hela vägen tillbaka till när Rusta grundades.

Det jag är mest nöjd med, det är hela vår ledarskapsutbildning. Vi har byggt upp en ledarskapsprofil som är direkt kopplad till utbildningen. Sedan byggde vi vårt ledarskapstänk utifrån det, med 16 beteenden som chefer ska uppvisa i arbetet i vardagen. Våra chefer har tränat, tränat och tränat, berättar Jozef Khasho.

Framtiden ser ljus ut och Rusta har haft en rekordsnabb utveckling de senaste åren och nu har de investerat i att dubblera ytterligare ytor och kommer att expandera i Bredden, Upplands Väsby.

– Handen på hjärtat, det är ett fantastiskt läge om man tänker efter. Det är en kvart, tjugo minuter till Arlanda och tjugo minuter till Stockholm. Vi får ju inte glömma bort att vi har ju enheter som sträcker sig, dels över hela landet och numera i flera länder, det ska vara enkelt för oss hur vi faktiskt möter varandra. Vi är ett prestigelöst företag, för oss är inte det viktigaste att sitta mitt inne i city med världens bästa läge.

För oss ska det vara enkelt för vårt sätt att arbeta och hur vi driver vår affär och då landade vi i Upplands Väsby för många år sedan. Nu när vi behövde växa och den möjligheten erbjöds här så finns det ingen anledning för oss att flytta på oss.

Om vi blickar fem år framåt så har vi ju sagt att vi vill gå mot den fantastiska tio miljarder spärren, vilket vi ska göra. Jag tänker att vi har gått från våra idag 2800 medarbetare och börjar närma oss runt 4000 ungefär, det kan eventuellt finnas ett nytt land med i bilden, vi tycker inte om att ha långtråkigt på det här företaget. Även om vi inte har med det i vår strategi så skulle det inte förvåna mig om det dök upp något mer.

Sen tror jag att den organiska tillväxten verkligen har gjort sig hörd på de marknader vi finns i och att vi kommer ha fått ett ordentligt Rusta i Finland. För vi har varit väldigt öppna med ambitionen att Hong Kong ska bli Rusta med tiden, men vi ska göra det på ett smart sätt så att vi bibehåller den fina styrka som Hong Kong tar med sig in i det hela. Men Tio miljarder, där är vi om fem år, avslutar Jozef med ett stort leende.


Om Jozef Khaso

Detta är det inte många som vet: Egentligen skäms jag för att berätta det, men jag älskar att lösa korsord (Allers Veckotidnings korsordsbilaga är fantastisk). Sen älskar jag att lägga pussel, det ska vara stora, lagom svåra med upp till 5000 bitar.
Gör: HR-chef, Rusta
Ålder: 34 år
Bor: Stockholm
Aktuell: Årets HR-chef 2018

Foto & text: Väsby Promotion

 

 

Bli medlem i Väsbys största näringslivsorganisation med cirka 350 medlemsbolag och tusentals kontakter för dig. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, kompetensutveckling, sociala aktiviteter, inspirerande föreläsare, gemenskap och mycket glädje. Du får en nära koppling till kommunen och möjlighet att påverka Väsbys utveckling. Du får även exponerings- och annonsmöjligheter kopplat till våra kanaler och synlighet i våra sociala medier, stöd- och bollplank till nyetablerade företag i Väsby samt en lång rad förmåner och erbjudanden.