ITO Nordic – ett företag i expansion

Fredrik Peterens karriär inom kopiering började hos de stora företagen i branschen. Det som gjorde att han till slut startade eget var ett erbjudande för sex år sedan, från dåvarande arbetsgivaren, att bli återförsäljare åt dem. Fredrik är idag är en av två delägare i det egna företaget ITO Nordic.

Han började med ett kontor i Infra City och upptäckte snart att han ville något mer, välja sin servicenivå gentemot kunderna till exempel. Han hade förbundit sig att sälja ett märke exklusivt och bara använda deras serviceorganisation. Det samarbetet avslutades och han blev oberoende och kan nu välja vem eller vilka han vill samarbeta med. ITO Nordic har idag en egen serviceorganisation där de hyr in tekniker från små lokala företag på varje ort. Som kund felanmäler du på hemsidan och sedan kommer någon som arbetar nära ditt företag och hjälper dig att lösa problemet. Skrivarna har idag avancerade dokumenthanteringssystem som efterfrågas av t ex redovisningsbyråer.

Hållbarhet och video

Sedan tre år tillbaka säljer de videokonferenssystem som känns som helt rätt i dessa tider då man ska tänka på sin klimatpåverkan. Systemet erbjuder traditionell videokonferens med två parter men också att du kan koppla upp flera personer i olika länder/orter till ett möte via en plattform. Väldigt effektivt och sparar mycket tid och resande för företagen. ITO Nordic har också skrivit på Klimatavtal Väsby och säljer t ex återvinningsbara toners. Fredrik själv har, som ett led i miljötänket, köpt en laddhybrid-bil som han kör med, och hoppas att enbart använda eluppladdningen som energikälla.
Än så länge står skrivare och kringprodukter som papper och toners för huvuddelen av omsättningen men videokonferenserna ökar hela tiden.

Nätverksproffs

Fredriks recept för ett lyckat företagande är nätverkande och extremt god service gentemot kunderna.

– Vi erbjuder våra anställda en extremt bra säljskola och vi ger kunderna service i världsklass. Det är våra konkurrensfördelar gentemot andra med samma eller liknande produkter, avslöjar Fredrik.
Han har nätverkat sedan start och upptäckte genast fördelarna med att marknadsföra företaget på det sättet. Han har några stående nätverksträffar varje månad. På ett av mötena är de alltid ca 90 personer och det generar alltid nya bra kontakter.
– Jag ringer inga kalla samtal. Alla jag någonsin ringt upp har jag träffat i något sammanhang först. Det underlättar oerhört i kontakten med både kunder och leverantörer, säger Fredrik.

Framtiden

Företaget har gått bra och dåligt omväxlande under åren. Ett tag för några år sedan var han nära på att ge upp när hans dåvarande kollega slutade och han plötsligt blev helt ensam på företaget med allt!
– Det var tufft men jag insåg att jag ville vara företagare och inte gå tillbaka till en anställning, så det var bara att kämpa på, berättar Fredrik. Även under de tre första åren arbetade jag helt utan lön för att få igång verksamheten. Företaget är nu inne i en expansionsfas och kommer att nyanställa personal. Målet är att vara upp till tio anställda inom tre år vilket innebär mer än en fördubbling av personalstyrkan. Framtiden ser ljus ut, Väsby är en bra kommun för företag att växa i. UVP har också bidragit med att vara en bra plattform och för företagen i kommunen, säger han avslutningsvis.

ITO+Nordic+feb+2014+011_1000px