Employer branding är ett ämne som är brett och värdeskapande och innefattar varumärke, medarbetare, attityder, motivation m.m. Tisdagen den 19 januari var Marika Khodr från Brand Conversation, med lång erfarenhet från just att bygga upp olika varumärken och varumärkesplattformar, inbjuden att prata om just detta. Uttrycket employer branding kan vara svårt att greppa och Marika sammanfattade det som "strategier för att påverka bilden av en arbetsgivares varumärke av potentiella, nuvarande och tidigare anställda".
Ett företags varumärke är både en idé och en övertygelse. Det handlar om att locka de bästa medarbetarna, berättade Marika, då det än mer idag är medarbetarna som gör ett företag unikt. Employer branding kan därför inte stå för sig självt utan måste vara ett pågående arbete varenda dag och aldrig ses som färdigt. En människas motivation till att göra ett bra arbete består ofta av två saker: pengar + någonting annat. Vad som finns i någonting annat utgår från individens mänskliga behov: bidragande, visshet, utveckling, bekräftelse, kärlek och variation. Det gäller för en arbetsgivare att skapa en stimulerande arbetsplats där medarbetarna är lika viktiga som kunderna och fyller varumärket med engagemang och framgång. Enligt Marika Khodr har traditionella företag länge lagt all sin kraft på att berätta om sin affärsidé men ofta glömt bort att ge det högre syftet: varför vi finns och vad vi vill åstadkomma. På bilden här till höger visas några exempel på företag som arbetar aktivt med att just berätta om det högre syftet för sina kunder. En mycket fin skara tycker vi på Väsby Promotion!