Under onsdagens lunchföreläsning deltog ett 40-tal personer från näringslivet. Det blev många frågor, diskussioner och härliga samtal.
Morgan Pettersson, miljöstrateg Upplands Väsby kommun, inledde med att berätta om vikten av samarbete inom klimat- och miljöområdet och hur Upplands Väsby kommun tänker inför Kristofer Kvarnström, trafikingenjör Upplands Väsby kommun, inledde med att berätta att kommunen i dagsläget har några laddstolpar i garaget vid Messingen. Snart kommer 6 nya laddstolpar att finnas vid Vilundabadet och Kristofer berättade om den utredning och rapport som ligger bakom beslutet att de nya laddstolparna hamnar där de hamnar, och hur medborgarna har fått vara med och tycka till.
När det gäller att bestämma var laddstolparna ska vara utgår man från två olika delar: vad är strategiskt rätt och var finns målpunkter (det vill säga där bilförarna under tiden de laddar kan ägna sig åt shopping, restaurangbesök eller liknande)? Sedan är det en aspekt till, och det är att Upplands Väsby kommun enbart kan bygga bygga på sin egen mark, men är gärna med och bistår med information för att stötta privata markägare som vill etablera laddstolpar.
Efter Upplands Väsby kommun berättade Josephine Adorelle från Tesla bland annat om deras vilja att driva på elektrifieringen vad gäller bilbranschen och att gå från fossilbil till elbil. Tesla grundades 2003 och en del av företagets verksamheter är att bygga ett laddinfrastukturnät så att en Teslabil kan ta sig från norr till söder med laddningar. Hittills har Tesla lanserat två bilmodeller, Roadster och Model S, och efter sommaren kommer Model X att rulla på svenska vägar. Den tredje generationens Tesla, Model 3, kommer inom ett par år.
I Sverige finns ca 1200 laddstationer varav knappt 220 stycken är Teslas. I dagsläget kan bara Teslor ladda vid Teslastationer, och för drygt ett år sedan släppte Tesla sitt patent fritt så att vilken biltillverkare som helst kan ta efter vad gäller laddstolparna.