Äntligen släpptes restriktionerna och vi fick träffas igen. Inspirationsföreläsningen Vad krävs för ett framgångsrikt företagande hölls i Scandic Infra Citys mäktiga lokal med kristallkronor i taket och Jacob de Geer på scenen.
Drygt hundra förväntansfulla personer från Väsbys näringsliv kom för att lyssna till en av Sveriges absolut största och mest inflytelserika techentreprenörer Jacob de Geer. Han tog oss med på resan hur han grundade betaltjänsten iZettle tillsammans med riskkapitalisten Magnus Nilsson år 2010, hur allt hängde på en skör tråd ett tag men räddades upp med lite tur, timing och hårt arbete, som han själv säger.
"Ingen trodde på lösningen, framförallt inte bankerna. Vi lanserade produkten utan köpt marknadsföring, endast genom att publicera en film på min Facebook-sida. När jag tittade dagen efter så var det över 200.000 som tittat på videon och vi fick massor av mail från småföretagare och snabbt 10.000 kunder, som växte otroligt snabbt."
2018 sålde de bolaget till PayPal för 20 miljarder kronor.
Idag driver han bland annat rackethallen RQT Stora Wäsby där de satsar stort på barn och ungdomar och att få dem i rörelse genom att erbjuda hjälp med läxläsning, mellanmål och träning. "De får lägga bort sina telefoner och Ipads och fokusera på annat".
De har även en målsättning att fostra nästa generations svenska tennistalanger och senast 2030 skall de ha två kvalspelare som deltar i de internationella Grand Slam turneringarna. "Jag gillar omöjliga visioner".
"Jag är en passionerad sportnörd, men jag tycker inte om att titta på sport och kan inte heller namnge någon fotbollsspelare, men jag gillar att sporta. Det var där jag hittade lagandan i Väsby IK, Bollstanäs m.fl. när jag var liten och spelade hockey och fotboll. Sporten är för mig ventilen för alla jobbiga dagar, när jag måste rensa huvudet".
Jacob de Geer menar att det finns inga genvägar om man vill lyckas med sin idé, allt handlar om att våga och ha tydliga visioner. "24 timmar om dygnet alla dagar i veckan. Sitt inte på kammaren och vänta på att du ska bli klar med din produkt om du har en bra idé. Utveckla den under 2-3 veckor och sen ut med en, vänta inte! Det är bättre att lansera en produkt som är 20-30 % färdig som du senare kan fortsätta att utveckla".
Jacob de Geer avslutar med att ge oss ytterligare några tips och råd på vägen. "Se till att ni hela tiden har örat mot marken och att er produkt fortfarande är relevant på marknaden. Ingenting står still, allting pågår hela tiden och det gäller att vara medveten om att ens produkt aldrig är klar. Var inte rädda för att anställa folk som är bättre än er själva, jag kunde t.ex. själv inget om betalningar. Och viktigast av allt är att älska det man gör, det är A och O, det är en väldigt suddig gräns mellan jobb och fritid och har man inte det så tror jag inte att man orkar".
"Stort Tack för en inspirerande morgon!"
Anna Qvist, Salong Guldkammen
"Mitt i prick, direkt efter restriktionerna släpptes så fick vi den här intressanta morgonen".
Mats Eriksson, Sättra Gård
"En mycket intressant och inspirerande morgon".
Peggy Cussil, Rekryteringsstyrkan