Väsby Promotions samarbetspartners är en starkt bidragande faktor till att verksamheten kan fortsätta att utvecklas. Den 27 maj bjöds alla samarbetspartners in till en exklusiv träff för att få uppdatering i hur verksamheten går, hur planerna framöver ser ut och också få chans att nätverka med varandra. Därtill bjöds de på en sprakande föreläsning av Jenny Engström, kommunikationsansvarig på STF - Svenska Turistföreningen. STF grundades redan 1885 med mottot "känn ditt land". Föreningen har ca 240 000 medlemmar och har de senaste åren lanserat flera kampanjer för att stötta och utveckla Sveriges turism.
Den 6 april lanserades kampanjen "Sverigenumret" och kom omedelbart att bli en succé. 158000 samtal har ringts till en samtalslängd av totalt 311 dygn! Snart ett helt år alltså. Majoriteten av samtalen kommer från USA, kanske inte heller så konstigt när Barack Obama pratat om kampanjen. Flera kända svenskar har svarat i telefon, däribland Stefan Lövfen.
- Vi har inte lagt en krona på marknadsföring av den här kampanjen, säger Jenny Engstöm och fortsätter:
- Den har liksom spridit sig själv. Vi skrev pressreleaser och skickade ut. Det har överträffat alla förväntningar.
Jenny uppmanade alla som inte arbetar med kommunikation att ändå bidra genom att vara de som kommer med berättelser och företagsnyheter som kan bidra till att exempelvis stärka det område där man verkar eller på det företag man arbetar. Sveriges Turistförening och Väsby Promotion är lika i flera avseenden; båda organisationerna är ideella föreningar som vill och kan lyfta positiva nyheter från nätverket/medlemmarna och på så sätt stärka såväl organisationen som företaget i sig. Den typen av kommunikation skapar också stolthet och engagemang! Väsby Promotion arbetar mycket med storytelling för att lyfta positiva nyheter från Väsbys näringsliv och är också ambassadörer för Väsby utanför kommunens gränser.
Är du sugen på att vara en random swede och svara i telefon, skynda dig. Numret finns bara kvar fram till midsommar.